Stručný popis projektu: Hlavným cieľom projektu pod názvom „Inovatívny proces zvýšenia aktívnej participácie detí ohrozených chudobou a/alebo sociálnym vylúčením“ je inklúzia detí z marginalizovaných skupín, detí z rodín ohrozených chudobou a sociálnym vylúčením prostredníctvom školských a mimoškolských športových aktivít do rovesníckych skupín (medzi majoritu) a vytvorenie podnetného prostredia, čím zároveň rozvíjanie mentálnej, fyzickej a sociálnej stránky osobnosti detí z cieľovej skupiny, čiže podporovanie ich ďalšieho osobnostného rozvoja v ich prirodzenom prostredí. Projekt sa bude realizovať prostredníctvom 1 hlavnej aktivity a dvoch podaktivít.
Hlavná aktivita: Podpora inovácie nástrojov za účelom zvýšenia aktivity ľudí ohrozených chudobou a/alebo sociálnym vylúčením.
Podaktivity:
Podaktivita 1 - Pilotné overovanie návrhu „Zvýšenie aktívnej participácie detí prostredníctvom školských a mimoškolských športových aktivít “. Cieľom podaktivity je pilotné overovanie horeuvedeného návrhu, ktorý bude realizovaný za účelom zvýšenia aktívnej participácie detí ohrozených chudobou a/alebo sociálnym vylúčením.
Podaktivita 2 - Evaluácia návrhu „Zvýšenie aktívnej participácie detí prostredníctvom školských a mimoškolských športových aktivít“. Cieľom podaktivity je evaluácia návrhu.
Plánovaný začiatok realizácie projektu: 10/2022
Plánovaný koniec realizácie projektu: 06/2023
Cieľovou skupinou sú deti (vek detí 6 až 12 rokov, počet 220).
Projektom budú naplnené nasledovné merateľné ukazovatele: P0966 Počet zamestnancov poskytujúcich sociálne alebo asistenčné služby: 12P0274 Počet osôb, ktoré využili nové, inovatívne služby alebo opatrenia na vykonávanie služieb sociálneho začlenenia: 220.
Odsúvanie určitých osôb alebo skupín na okraj spoločnosti (marginalizácia) alebo dokonca mimo spoločnosť (exklúzia) predstavovalo od nepamäti mechanizmus sociálnej kontroly a vymedzovalo miesto človeka v spoločnosti. Exklúzia tak súvisí so spoločenskými nerovnosťami. Na stránkach Európskej komisie nájdeme aktívnu inklúziu definovanú ako „umožnenie každému občanovi, najmä tým znevýhodneným, plne sa zúčastňovať na chode spoločnosti“. Každé dieťa je jedinečné, má svoje silné aj slabšie stránky. Rôznorodosť detí je vnímaná ako niečo prirodzené a normálne. Preto by sa malo pomôcť všetkým deťom naplniť svoj potenciál a dosiahnuť osobné maximum v prirodzenej skupine svojich rovesníkov. Na to je potrebné, aby sa škola snažila s citom a empatiou vychádzať v ústrety žiakovi. A práve z tohto dôvodu je potrebné venovať deťom v školskom systéme zvýšenú pozornosť. Usilovať sa nielen v škole, ale aj v rámci mimoškolských aktivít. Ak budú tieto základy pevné, môžeme s nádejou očakávať zlepšovanie neutešeného súčasného stavu. V opačnom prípade však bude dochádzať k opaku, čoho dôsledkom bude oslabovanie občianskej spoločnosti na Slovensku. Šport je jednou z najlepších socializačných aktivít, ktorá búra bariéry. Preto ním môžeme znižovať sociálne vylúčenie - prostredníctvom zaraďovania detí z ohrozených skupín do zmiešaných sociálnych, športových skupín a tým ich začlenenie do rovesníckych skupín. Poskytnutím možnosti kvalitnej voľno časovej aktivity pre deti ohrozené chudobou a sociálnym vylúčením a sa umožnení ďalší osobnostný rozvoja dieťaťa. Aktivity zamerané na zvyšovanie pozorností detí overené v praxi umožňujú zlepšiť školský prospech detí v cieľovej skupine a aktivizovať ich. Konkrétne mentálne cvičenia umožňujú deťom lepšie vzdorovať a riešiť stresové situácie, pomáhajú sa zrelaxovať aj koncentrovať. Práve pozornosť jednou z kľúčových kognitívnych kompetencií dieťaťa pri učení sa. Nízka miera pozornosti u detí a množstvo tzv. „dys. porúch“ je aj výsledkom nadmerného a neregulovaného používania informačných a komunikačných technológií už v rannom detstve. Psychologická príprava, ktorá je súčasťou programu pre deti je zameraná na vytváranie optimálnych psychických predpokladov dieťaťa, formovanie osobnostných vlastností, posilňovanie silných stránok a sebavedomia dieťaťa. Cvičenia učia dieťa lepšie sa sústrediť tak na lepší športový, ako aj akademický výsledok. Športové aktivity majú preukázateľne pozitívne dopady na socializáciu a inklúziu detských kolektívov (https://www.akademiamatejatotha.sk/clanok/akademia-zacala-rozsiahlu-studiu-zaoberajucu-sa-vztahom-medzi-pohybom-a-pozornostou.html).
Pohybová aktivita tiež významne prispieva k zlepšovaniu pozornosti. Ide obzvlášť o pravidelnú pohybová aktivitu. Na základe uskutočnených štúdií pravidelná, cielená pohybová a aktivita v kombinácií s cvičeniami psychologickej prípravy, pomáha deťom zvyšovať úroveň pozornosti, ktorá je kľúčová pri učení sa.
Pandémia koronavírusu trvá už viac ako 2 roky. Od jej vypuknutia sa deti takmer rok a pol učili online. Po viac ako roku dištančného vzdelávania rodičia, učitelia aj odborníci apelujú na nedostatok pohybu, ktorým deti v dôsledku pandémie akútne trpia. Zároveň sa zvyšuje počet detí navštevujúcich psychologické poradne. Okrem škôl sa zatvorili aj športoviská a deti tak nenavštevujú ani športové krúžky. Hýbať sa môžu len doma, alebo v prírode, ak ich k tomu rodičia vedú. Patríme medzi krajiny s vysokým podielom ľudí s nezdravou váhou (obezitu a nadváhu má na Slovensku spolu 25 % detí vo veku 7 – 8 rokov). Pre deti z marginalizovaných skupín, detí z rodín ohrozených chudobou a sociálnym vylúčením je dôležité vytvorenie podnetného prostredia. Projekt žiadateľa prináša motivačné aktivity v rámci športovej prípravy, dáva tak deťom predpoklad rozvíjať po mentálnej, fyzickej a sociálnej stránke svojej osobnosti. Mesto Partizánske Mesto Partizánske leží v južnej časti Trenčianskeho kraja na mieste sútoku riek Nitry a Nitrice. Mesto Partizánske založil podnikateľ J. A. Baťa a je členené na 9mestských častí. Etnické zloženie obyvateľstva Slováci – 97,62 %, Česi – 0,69 %, Rómovia – 1,32 %, Maďari – 0,28 %, Poliaci – 0,06 %, Nemci – 0,03 % a iní (zdrojhttps://sk.wikipedia.org/wiki/Partiz%C3%A1nske).
Podľa Atlasu Rómskych komunít z r. 2019 (https://www.romovia.vlada.gov.sk/atlas-romskych-komunit/atlas-romskych-komunit-2019/?csrt=8002028182964194840) sa v meste Partizánske nachádza približne 250 Rómov, je tu najnižší počet vysokoškolsky vzdelaného obyvateľstva v Trenčianskom kraji okres Partizánske je na63. mieste v nezamestnanosti na Slovensku ku koncu júna 2022 s mierou 3.65%. V okrese Partizánske sa nachádza 1 % z celkového podielu obyvateľov, ktorí sú poberateľmi dávky v hmotnej núdzi. Okres Partizánske sa v júni 2022 radí na 45.miesto medzi okresmi na Slovensku. Na základe týchto údajov identifikoval žiadateľ mesto Partizánske - vybrané ZŠ (ZŠ s materskou školou Veľká okružná 1089/19, ZŠ Malinovského 31, Partizánske-Šípok, ZŠ Rudolfa Jašíka, ZŠ Radovana Kaufmana, ZŠ, Športovcov 21, Partizánske-Veľké Bielice) a Trenčianske Teplice (ZŠ Andreja Bagara) pre realizáciu pilotného projektu pod názvom „Inovatívny proces zvýšenia aktívnej participácie detí ohrozených chudobou a/alebo sociálnym vylúčením“.
Hlavným cieľom projektu pod názvom „Inovatívny proces zvýšenia aktívnej participácie detí ohrozených chudobou a/alebo sociálnym vylúčením“ je inklúzia detí z marginalizovaných skupín, detí z rodín ohrozených chudobou a sociálnym vylúčením prostredníctvom školských a mimoškolských športových aktivít do rovesníckych skupín (medzi majoritu) a vytvorenie podnetného prostredia, čím zároveň rozvíjanie mentálnej, fyzickej a sociálnej stránky osobnosti detí z cieľovej skupiny, čiže podporovanie ich ďalšieho osobnostného rozvoja v ich prirodzenom prostredí. Jedná sa o pilotné overenie vypracovanej metodiky v spolupráci s lektormi a zároveň o podporné činnosti zamerané na pomoc deťom ohrozeným sociálnym vylúčením v ich prirodzenom prostredí súvisiace s podporou ich nezávislosti. Športová akadémia Mateja Tótha je občianske združenie, ktoré vytvára a rozvíja projekty s víziou športových a edukatívnych aktivít pre deti predškolského a mladšieho školského veku. Hľadá inovatívnym spôsobom nové možnosti v projektoch všeobecného športovania detí, digitalizácie procesov na školách, so zreteľom na telesnú výchovu. Metodici Športovej akadémie Mateja Tótha sa zamerali na spracovanie a vydanie štyroch dielov unikátnej metodiky pre deti predškolského a mladšieho školského veku s dôrazom na športový tréning detí, vývojovú kineziológiu a mentálny tréning .
Cieľovou skupinou sú deti (vek detí 6 až 12 rokov, počet 220) z nasledovných skupín:- deti, ktorým sa poskytujú sociálne a asistenčné služby- jednotlivci alebo skupiny ohrozené diskrimináciou, chudobou alebo sociálnym vylúčením- príslušníci a obyvatelia marginalizovaných rómskych komunít- rodiny s deťmi, neúplné rodiny s deťmi, mnohodetné rodiny Účastníkom projektu budú osoby odborného personálu, ktoré vykonávajú inovatívny návrh a jeho overenie. Žiadateľ ich bude evidovať prostredníctvom Karty účastníka.
Výzva na predkladanie ponúk na obstaranie tovarov v súlade s Jednotnou príručkou pre žiadateľov/prijímateľov k procesu a kontrole verejného obstarávania / obstarávania pre Programové obdobie 2014 – 2020 (verzia 2 s dátumom účinnosti od 31.03.2022) na predmet zákazky pod názvom Obstaranie zariadení pre projekt pod názvom „Inovatívny proces zvýšenia aktívnej participácie detí ohrozených chudobou a/alebo sociálnym vylúčením.“
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.
Viac informácií: https://www.mpsvr.sk/esf/